Skip to content

Освіта майбутнього: 10 змін парадигми

PL
Освіта майбутнього

 

Відомий американський вчений японського походження, фізик-теоретик і футуролог Мітіо Каку взявся популяризувати науку.

У своїх бестселерах «Фізика неможливого» та «Фізика майбутнього» він прогнозує еру самоконтрольованих машин, управління предметами за допомогою думки і новий виток досягнень у медицині.
Дос’є спікера Мітіо Каку
Дата та місценародження: 24 січня 1947 року, Сан-Хосе, Каліфорнія, США. Освіта: Гарвардський університет, Каліфорнійський університет. Місце роботи: Нью-ЙоркськийСіті-коледж, викладач. Номінації: Goodreads Choice Award в номінації «Кращий не художній твір», найрозумніша людина Нью-Йорка за версією The New York Times. Захоплення: астрономія, будова Всесвіту, аналіз часу.

Жодного зубріння!

Найголовніша зміна, яку пророкує дослідник, порадує, мабуть, кожного. За його думкою, навчання вже не буде базуватися на запам’ятовуванні. Зовсім скоро комп’ютери і окуляри Google Glass трансформуються в крихітні лінзи, які нададуть можливість завантажувати всю необхідну інформацію. На сьогодні вже існують окуляри доповненої реальності, у яких є така функція. Тому через рік-два школярі та студенти зможуть запросто шукати відповіді на запитання в Інтернеті: досить кліпнути — і потрібна інформація з’явиться перед очима. Інновація звільнить розумовий резерв, переорієнтує мозок на розвиток здатності думати, аналізувати, аргументувати і, в підсумку, вірно вирішувати.

Повна автономність

Такі зміни в остаточному рахунку приведуть до спрощення або ж нівелювання ролі вчителя. Ми станемо більш автономними, будемо брати відповідальність за своє життя, і нам не знадобляться будь-які «контролюючі органи». Люди утворюватимуть самі себе, причому реально усвідомлюючи, які саме знання їм потрібні. Університети стануть переважно віртуальними, а процес навчання буде переведений на хмарні технології. Тих, хто відвідує лекції в традиційних навчальних закладах, будуть вважати невдахами. Про них будуть говорити: «Він не зміг сам сконструювати свою освіту».

«Стіни-гуру»

Звісно, не виключені ситуації, коли знадобиться нова інформація, яку ще не завантажено, або ж просто «друга думка». В такому випадку можна буде порадитися з «розумною» стіною. Такі пристрої, впроваджені на технологіях штучного інтелекту, будуть знаходитися скрізь: у квартирах, офісах, на вулицях. Досить буде наблизитися до стіни і сказати: «Я хочу поговорити з професором біології». На стіні з’явиться вчений, який може дати вам всю потрібну інформацію. Така система буде застосованою не тільки в галузі освіти, а й в інших сферах: медицині, юриспруденції, дизайні, психології тощо.

Портфоліо знань

Дипломи зникнуть через непотрібність— насамперед тому, що освіта перестане обмежуватися тимчасовими і просторовими рамками. Ймовірно, з’являться центри сертифікації, в яких фахівці зможуть складати кваліфікаційні іспити, що визначать набір навичок та компетенцій. Залежно від результату людина отримає або не отримає певну посаду. Можливо, з часом введуть також уніфіковану шкалу балів: їх кількість дозволить посісти певне місце в суспільстві.
У США, Канаді, Японії та Європі дуже популярна система портфоліо, коли в період навчання людина накопичує дипломи, свідоцтва, сертифікати та надає їх роботодавцю. У майбутньому накопичений інтелектуальний багаж стане одним з ключових елементів системи освіти, а інформаційні технології зроблять заслуги людини доступними і прозорими.

Приріст мотивації

Запорука успішності такого навчання — висока мотивація! Університетські онлайн-курси існують вже кілька років і це дійсно блискуча ідея. Правда, відсоток тих, хто зійшов з дистанції, поки дуже високий. Це пов’язано з тим, що люди ще не перебудувалися, не навчилися працювати без наставника за принципом «тільки ти і монітор комп’ютера», у них немає високої мотивації. Онлайн-система тільки зароджується і швидко вдосконалюється, саме за нею — освіта майбутніх 50 років.

Розширення інтелектуальної сфери

Самими «грошовими» будуть біотехнології, нанотехнології та штучний інтелект. Зміниться не тільки система освіти, а й система роботи. Зовсім скоро не залишиться людей на фабриках, зате з’явиться багато нових спеціальностей в інтелектуальній сфері. Найголовніше — вчасно зорієнтуватися і переключитися. Люди майбутнього мають бути сміливими: більшості доведеться в один день все змінити і піти новим шляхом.

Школа на вулиці

Безумовно, будуть активно розвиватися і дитячі освітні ресурси. У найближчі 10–15 ро-ків можливості того, що зараз називають позасистемною освітою, стануть безмежними. Зокрема, буде такий сервіс, як педагогіка-онлайн. Причому онлайн — цене означає, що малюки будуть безперервно сидіти перед моніторами: зміниться середовище, в якому будуть жити родини, та інтерфейси, з якими вони взаємодіятимуть. Міста майбутнього, наповнені інформаційно-комунікаційними рішеннями, стануть самі собою активними учасниками нового освітнього процесу. Для дітей з’являться ігри, які протягом багатьох днів і місяців будуть проходити в реальних міських чи спеціально підготовлених місцях. Підручники «начинять» штучним інтелектом, який підбиратиме освітні матеріали — фото, тексти, відео, завдання, схеми під потреби кожної конкретної дитини.

Людський фактор

Логічне запитання: як же нам витримати конкуренцію з машинами? Відповідь очевидна: щоб домогтися реального успіху, потрібно розвивати «людські» здібності, недоступні роботам (креативність, уяву, ініціативність, лідерські якості). Жоден високорозвинений штучний інтелект не взмозі повністю замінити людину. У нас насправді набагато більше переваг перед машинами, ніж ми собі можемо уявити. Приміром, у роботів відсутнє образне мислення, у них немає свідомості, почуттів. Тому вони, скажімо, не можуть замінити фондових брокерів, для яких головне не інтелект, а інтуїція. Виживуть садівники, будівельники, працівники фізичної праці, які знаходять креативний підхід до кожного замовлення. Найближчимчасом «робочими» будуть визнані спеціальності, які зараз вважаються інтелектуальними: програмування, веб-дизайн,3D-проектування.

Емоції під контролем

Зовсім недавно інтернаціональна команда вчених в рамках європейського проекту Human Brain Project з інвестиціями в 1 млрд дол. США створила унікальну карту людського мозку Big Brain, яка деталізуєйого структуру з точністю до 20 мікрометрів. Такий анатомічний атлас не тільки спростить роботу неврологів і нейрохірургів, допоможе лікувати важкі захворювання, а й надасть можливість побачити, як мозок обробляє емоції та сприймає інформацію.
Це суттєво прискорить процес створення «вищого розуму», а також дозволить максимально безпечно удосконалювати і стимулювати природні когнітивні процеси, напрацьовувати базу знань.

Цифрова медицина

Щоб отримати інформацію про пацієнта, не вдаючись до хірургії, згодом достатньо буде дати людині таблетку з чипом. І це не єдине медичне ноу-хау: технології магнітно-резонансної томографії значно зменшаться в розмірах; з біологічного, розчинного пластика створюватимуть органи, кровоносні судини, шкіру та кістки. Люди майбутнього забудуть, що таке рак! Онкологію почнуть лікувати за допомогою нанотехнологій. Вже сьогодні вчені здатні ідентифікувати і лікувати ракові клітини на молекулярному рівні. У майбутньому за допомогою спеціальних чипів, вбудованих в сантехніку, можна буде проводити аналіз білків і діагностувати схильність до раку за продуктами життєдіяльності людини… ще за 10 років до того, як виявиться пухлина! А мозкові чипи, що забезпечують безперервну подачу інформації, — технологія вже недалекого майбутнього.
Приватний лікар, листопад 2015 року.

Маркетинговый аудит

Маркетинговая консультация

Маркетинговое сопровождение